Tuesday, November 24, 2009

Tryggheten i att känna igen sig och att veta vad man får.

Hur många åker inte till samma ställe och semestrar varje år ,jag pratade med en farbror för ett tag sedan,han och hans fru hade bott på samma hotell , på samma ställe i Spanien, i tjugo år. Han tyckte det var skönt, det är som att komma hem varje gång sa han, folk känner igen oss och vi känner till stället,det är säkert och tryggt och vi behöver inte oroa oss för något. Vi behöver aldrig leta efter "skithus" för vi vet var de finns.
Tråkigt kan jag tycka att inte ha lusten att upptäcka nytt,att utforska nya platser. Men vi är alla olika.
Själv beställer jag ofta nästan samma sak när jag går ut och äter, jag scannar av menyn,läser beskrivningarna, mycket verkar bra men jag tar oftast det jag vet är gott, som jag ätit förut och varit nöjd med. De få gånger jag tar mig ut för att äta middag på restaurang vill jag inte få en ogod eller oätlig överraskning. Tråkigt men tryggt. Där går wild and crazy bort,mat är allvar..
Jag kommer ihåg hur jag som barn och även tonåring kunde läsa om samma bok massor av gånger, inte för att det inte fanns andra böcker utan för innehållet,ordväxlingar,själva historien talade till mig gång på gång. Man visste vad man fick och blev inte besviken.Flickorna har också gjort så,läst samma bok om och om igen, sett samma film så många gånger att repliker och ansiktsuttrycken hos skådespelarna sitter i ryggmärgen. “Nobody puts Baby in a corner”....
I lördags skulle vi ha en riktig mysdag, göra något tillsammans och sonen skulle få bestämma vad vi skulle hitta på.Det var liksom hans tur att bestämma. Han ville göra Naturhistoriska samt Cosmonova för vilken gång i ordningen vet jag inte, men minst en gång varje termin är vi nog där, jag försökte sukta med något annat,något nytt men möttes av huvudskakningar och kalla handen.
Antingen det eller så ville han ingenting!Det är hans favorit som gäller denna dag, dinosaurier,djur,fiskar,människokroppen,han kan inte upptäcka sig mätt på hela härligheten. Jag tycker det är helt Ok, men det börjar kännas som en trygg och ganska utnött repris. Man vet vad som skall komma och skulle bli glatt överraskad om det dök upp något nytt på vägen. Men det är kanske det han vill ha när han väljer samma varje gång, tryggheten i att veta vad han får och att han kan känna igen sig.Så det var bara för en liten mamma att återigen sätta på upptäckarbrillorna och förundras över vår världs historia och mångfald och det är ju inte så svårt. Vår värld är ju häftig och jag kan fascineras över människans litenhet och storhet i allt detta fantastiska.
Cosmonova visade filmen om havets monster och iförd 3D brillor blev jag uppäten av en massa storkäftade djur och fiskar som simmade över,under och på mig.Sonen som sett samma film förut med sin storasyster tyckte den var ännu bättre denna gång.Nöjd med sin dag sa han: Nu åker vi nog inte hit på ett tag, inte förrän till våren i alla fall..Jag undrar om han kommer bli en liten farbror som åker till samma hotell i 30 år?/ Anna

No comments: