Tuesday, March 23, 2010

Då vill jag bara lägga mig i!

Äldsta sonen går sitt sista år i grundskolan och tack gode gud för det! Både han och jag är så less på den skolan. Jobbar lite på att förlika mig med att det är fyra barn kvar som ska igenom.

Härom dagen kom han hem och var så förbannad. "Jag är så jävla kränkt! Jag tänkte fan gå därifrån!" Den kvinnliga biträdande rektorn hade varit inne i deras klassrum och låtit eleverna läsa en artikel med rubriken "Killarna är morgondagens förlorare". Ivrigt påhejade av tjejerna, drar hon sedan igång ett brandtal där hon talar om hur killarna har sämre betyg än tjejerna och att tjejerna kommer gå förbi killarna som då kommer vara förlorarna.

Nu vet ju inte jag hur det lät live och inte heller vad det var för artikel. Men vad var syftet med detta? Att kränka killarna? Att hissa tjejerna? Tänker jag snällt, kanske det var att lyfta jämställdhetsfrågan. Helt klart blev resultatet jävligt tråkigt för halva klassen.

Sonen tänker sig in i en omvänd situatuion; en manlig biträdande rektor kommer in och låter eleverna läsa artikeln, "Tjejerna är morgondagens förlorare", killarna hänger på och den manlige biträdande rektorn spinner igång.
"Då hade jag fan försvarat tjejerna!" utbrister sonen.

I det här läget blir jag också arg och blir så inåt helvete sugen på att kontakta skolan. Men med en son som snart är 16 år, håller jag mig i skinnet. Nu är det hans tur att kriga! Tack och lov är han en god debattör och dessutom en stridslysten, jämställd ung man.

//Åse

No comments: