Wednesday, June 18, 2008

Först på listan

Nu när alla avslutningar är gjorda, alla studenter firade och alla fikakorgar uppätna utbreder sig lugnet...
Det är sommarledigt, äntligen.
Jag har en kort men ambitiös lista att göra.
Det första är att städa förrådet där man nu tar sig in på egen risk.
Det andra är att städa garaget där bilen åker in med hjälp av skohorn och god vilja från fyra vinterdäck
som ligger kvar från en bil vi inte längre äger....

Jag bestämmer mig för att börja i förrådet.
Tar mig in,ställer mig där mitt i allt bröte.
Ingen inspiration kommer till mig.
Jag börjar plocka lite planlöst bland färgpytsar och gamla penslar, lusten är obefintlig.
Jag glor runt på alla papperspåsar och kartonger som bara står.
Varför har vi sparat en hel låda videofilmer?
Energinivån under nollsträcket.

Sonen öppnar dörren och frågar vad jag gör.
Jag städar säger jag.
Gör du inte, säger han, du står ju bara där!

Jag lägger ner städet för ett tag, har hela sommaren på mig eller igentligen hur mycket tid jag bara vill.
Jag ska göra saker när jag har lust,inte för att jag har en lista.
Det här ska bli en listfri sommar,en kravfri sommar, faktiskt en helt fantastisk sommar.
Det är det enda som står på min lista.//A

No comments: