Wednesday, April 30, 2008

Tandlöse mannen

Jag har en riktig goding här hemma, söt som socker är han.
Två framtänder saknas i underkäken och sedan igår två stycken i överkäken.
När han gnaver på ett äpple gör han det från sidan och visslet funkar inte så bra det heller.

Tandlöse mannen vill veta hur mycket stålar man kan få av tandfen, för tio kronor är ju ändå
lite snålt för en av hans små vita pärlor.
Han har hört att om man lägger tanden i vattenglas får man en tia.
Jag nickar och håller med.
Men om man lägger tanden under kudden får man en tjuga, för det har T i tvån sagt.
Vet jag inget om säger jag.
Men om man lägger den under mattan i sitt rum blir det en hundring!
Säger tandlöse mannen och ler med hela sitt tandlösa garnityr.
Vem har sagt det frågar jag.
Men det kommer han inte ihåg så jag frågar om det är en luring.
Men det förnekas bestämt......

På kvällen riggar vi vattenglaset efter alla konstens regler,lagom högt glas,lagom med vatten och en alldeles vansinnigt söt tand på botten.
Vi ställer glaset i fönstret,efter en stund ropar mannen.
Jag går in i hans rum.
-Snälla mamma,kan vi ställa glaset i hallen istället för jag tycker det är äckligt med tandfens
vingar, om dom ska slafsa runt här inne i mitt rum.
Han säger det på fullt allvar så jag håller masken och nickar, självklart behöver inte tandfen flaxa in i hans rum.
Jag frågar om det är OK att glaset står i mitt rum och det är det.
Så sen låg jag vaken hela natten och väntade på att hon skulle komma men inte fan dök hon upp.....
Så i morse blev jag tvungen att rigga med en tia så att tandlöse mannen skulle tro att hon varit och hälsat på.
Vad gör man inte för sina barn?/Anna

No comments: