Friday, January 26, 2007

När välja blir ett tvång

Så roligt att få möjlighet att välja förskoleklass åt sonen.
Att ha kontroll och bara få bestämma.
Snabbt har vi övergivit tanken på friskolor, skönt att ett val är klart.
Sedan kommer häften från de två närbelägna skolor som kan komma ifråga.
Allt låter jättebra! Fina ord, söta bilder, myspys. jag i vel och våndaträsket.
Ringer runt i bekantskapskretsen, hetsar alla att säga bu eller bä!
Slutligen får sonens kompis mammas val avgöra!
Skolan är vald, jag kan vila.
MEN bara en stund nu skall det väljas klass.. Västanvind eller Östanvind!
Två lika bra förskolelärare som jobbar på samma sätt och tillsammans men hur ser det ut sedan? När dessa små delas i två¨"spår" som innehåller de pedagoger som skall följa med till sexan.
Vilka pedagoger kommer följa med på vägen upp och tampas med mig och sonen.
Det måste vara några med glimt i ögat, som har humor, som tycker om sonen och gärna tycker om mig också!
Efterforskningen fortsätter och jag är inte rolig längre! Hetsar människor att berätta gamla historier från skolan och om pedagoger. Vilka är bra ,vem är inte.
Väljer äntligen klass eller önskar som det heter!
Och nu kan jag vila! INTE!!!!!
Nu skall jag välja ett av fyra fritids och här är jag nu.
Jag orkar inte ett val till- placera oss bara . Gör vad ni vill. Det blir bra.
Jag skiter i hela grejen.
Men det är några veckor kvar så när orken återvänt skall jag nog ta reda på vilket fritids som är bäst....
För välja det ska jag!/Anna

No comments: