Friday, March 20, 2009

YouTube !

Jag säger bara youTube.
Vilken skattkista för en nyfiken 7åring.
jag sitter i en fåtölj bakom den sökande sonen.
Han hittar hit och han hittar dit, jag hör sporadiska musiktrudelutter från Idol, melodifestivalen,Starwars och annat...
Här någonstans försvinner jag in i min bok och är inte längre psykiskt närvarande.

-Mamma,maaaammmaaa, du måste titta, det här är jättekul.
jag tar mig upp ur boken och slänger ett öga på dataskärmen.
En tecknad filmsnutt.
- Hej, jag är ett päron!
-Å ja är en bajskorv!
Nu dör sonen av skratt.
Den lilla bruna bajskorven öppnar ett ännu brunare hål, munnen och säger en massa saker sen skjuter korven päronet.
Stort jubel från 7åringen, jag tyckte det var sådär.
Han ser att jag inte riktigt är med på tåget men själv har han ju kommit igång så nu gäller det att plocka fram ett ess ur rockärmen.

DEN här måste du se för den är jättebra!
Storfniss,storfniss och lysande barnaögon.
Jag går rakt in i fällan.
-OK,visa mig...
Upp på scen i en tecknad film kommer kuken och kukens mamma, tecknade på precis samma sätt som tummen och tummens mamma,den fina sagoboken ni vet.
Men detta är inga tummar,det är tuggummirosa snoppar.
Nu är det totalt skrattkalas och skrattkaos.
jag vet inte vad jag skrattar åt mest, den tecknade serien som faktiskt är rolig eller sonen som ligger i skrattkramper och riktigt kvillrar och kvider.
Vi skrattar hysteriskt båda två när kuken och kukens mamma går på picknick,äter glass och den härliga finalen när det kommer en hund som heter Hasse och biter i kuken.
Vilken fröjd, vilken glädje.
När vi sen sitter i soffan innan läggdags har jag som mamma en liten oro inför all denna glädje över fula ord och annat.
-Vet du vad kuk betyder?
-Japp,snorre.
-Det är ett ganska fult ord.
-ja vet.
-Man får inte använda det i skolan eller till kompisar eller hemma heller för den delen
-ja vet.

Vad oroar jag mig för, han är kompetent och kapabel,han har koll och vet när saker är OK och när det inte är OK. Jag släpper hela grejen.
Han pussar godnatt för att sedan gå och natta med sin pappa, på vägen in i sovrummet stannar han upp,vänder sig om och säger:
-Godnatt ,kukens mamma!
-Godnatt, kuken svarar jag.
Med ett glatt fniss slutar vår dag tillsammans.

No comments: