Wednesday, March 24, 2010

Konsekvens

Hämtade sonen på fritids igår,någonstan under dagen hade han fastnat i ett träd eller gren och fullkomligt rivit sina täckbyxor i småsmulor.
Grenen hade fastnat i en söm så hela benet var öppet och allt det vita täckbyxelurvet hängde fritt.
Byxorna såg ut som en prydnadskudde utan fodral.
Andra benet hade också fått sig en duvning men den revan var bara ett finger långt. Där tror jag att han hade hjälpt till för att kompensera för den andra revan,men jag grävde inte mer i det.
Hans stövlar var så blöta att de skulle ha gjort ett badhus avundsjukt.
Det gick att vrida ur skaften och när jag vände dem uppochner simmade det ut små strumpluddar.
Vad har du gjort idag??
Lekt!
Självklart har han lekt och han ska leka men att alla kläder och skor bara nöts,blöts,slits,smutsas hela tiden är inte kul,inte kul alls faktiskt.
Den här tiden på året suger verkligen,varje dag samma procedur med torka och tvätta,torka och tvätta.
Efter att ha kommit hem bedömde jag täckbyxorna som kasserade,det skulle aldrig gå att få till en snygg lagning på detta kuddlurv,ingen konstgjord andning här inte.
Åkte snabbt ner på stan för att försöka vaska fram ett par täckbyxor storlek 120 för tyvärr kommer de att behövas en kort period till.
Efter många turer och lång skattjakt hittades det ett par samt ett par rediga gummistövlar,nu jävlars blir det rejält..
Raggsocka+gummistövel= Torr fot , tyckte jag
Raggsocka+gummistövel= knögelstrump längst ner i tån tyckte sonen

Vi får se vem som får rätt.
När jag kom hem med min skatt kom vi på att det var ridning med fritids som idag .
Hur kul är det om nya byxorna gnussar runt i stallet med allt vad det innebär...Sådär tyckte jag.
Drog snabbt fram min gamla symaskin och sydde ihop sömmarna på de trasiga byxorna.
Asfult!!
Det såg ut som om det var volanger på utsidan av varje byxben,som vingar stod kanterna rakt ut, ut ur volangerna stack det här och där ut vita stoppningsstrån som liknade morrhår.
Fram med saxen,snagga stråna,låtsas som om byxorna var helt OK.
Sonen tittade på dem och sa:
Jag har dem i stallet men sen aldrig mer,är det OK?
Älskade unge,snacka om att ta konsekvensen för sina trasiga byxor.
Jag hade aldrig satt dem på mig.... /Anna

No comments: